advertise

نمای خشک سنگ

نمای ساختمان سنگ خشک

امروزه نماهای خشک متعددی اعم از نمای خشک آجری، نمای سرامیک خشک و ... وجود دارد که هرکدام از مزایای خاص خود برخوردار می باشند. یکی از انواع نمای خشک، نمای خشک سنگی می باشد که برای اجرای نمای خشک سنگی روش های گوناگونی وجود دارد. آلوبام در این مقاله به جزئیات اجرای نمای سنگ خشک پرداخته است. دو روش برای اجرای نمای خشک سنگ در ساختمان وجود دارد: مرطوب (با ملات) و خشک (بدون ملات). تکنیک نصب مکانیکی که به روش نصب نما سنگ خشک نیز معروف است با استفاده از قطعات و اتصالات منحصر به فرد انجام می شود. با استفاده از پیچ و مهره، سنگ را با استفاده از این روش به نمای بیرونی ساختمان می چسبانند که نیازی به استفاده از ملات و سیمان نیست.
مدل سنگی که برای نما استفاده می شود باید به اندازه کافی ضخیم باشد که بدون شکستگی، ترک خوردن یا ایجاد سوراخ در سنگ نصب شود. این تکنیک نصب نما سنگ خشک است. سنگی که خیس نشده باشد به صورت خشک نصب می شود که به معماران و سازندگان کمک می کند تا پروژه ها را سریعتر، با ضایعات کمتر و بدون خطا به اتمام برسانند. انتخاب اجزای اتصال متناسب با نوع و ابعاد سنگ و همچنین ایجاد شکاف مناسب در سنگ برای قرارگیری از جمله مراحل حیاتی در اجرای نمای سنگ خشک می باشد. سپس دیوار پایینی نما آماده می شود و سپس قطعات پانل سنگی نما نصب می شود.
نمای ساختمان دارای سنگ است که به دو صورت مرطوب (با ملات) و خشک (بدون ملات) قرار گرفته است. پیچ و مهره های فلزی در روش نصب مکانیکی استفاده می شود که معمولاً به آن روش نصب خشک می گویند. این تکنیک به جای استفاده از ملات یا سیمان، سنگ را با استفاده از پیچ و مهره فلزی به نمای بیرونی ساختمان محکم می کند.
سنگ مورد استفاده برای نمای ساختمان در روش نصب خشک باید ضخیم باشد زیرا برای این روش باید سوراخ شود و اگر سنگ ضخامت مناسبی نداشته باشد می شکند. محبوب ترین تکنیک برای طراحی و نما ساختمان استفاده از سنگ خشک است.


نمای ساختمان سنگ خشک | آلوبام

یکی از شناخته شده ترین و پرکاربردترین نماها، نمای سنگی ساختمان است. برای مجسمه سازی نمای سنگ از دو روش مرطوب و خشک استفاده می شود. در ساخت نمای سنگ خشک از پیچ و مهره فلزی استفاده می شود.
سنگ مورد استفاده برای ساخت نمای سنگ خشک باید ضخیم تر از سنگ ساخته شده به روش ملات (مرطوب) باشد. از آنجایی که سوراخ کردن و سفت کردن پیچ در صورت نازک بودن می تواند باعث شکستن سنگ شود، این امر ضروری است.
نمای سنگ خشک یک سیستم مکانیکی و خود نگهدار است که از مراحل و لایه‌های مختلف ساختمانی (لایه‌های عایق حرارتی، پوسته بیرونی نما و زیرساخت، فضای داخلی تهویه‌شده و دیوار داخلی ساختمان) تشکیل شده است. زیرساخت ساختمان یا شاسی که وزن را تحمل می کند و به سازه اصلی ساختمان متصل است، منظور از مرحله اول است. در این مرحله از پروفیل های فلزی، شاسی و انواع پیچ و پرچ استفاده می شود. اجرای نمایش در ادامه خواهد آمد.
این طرح معماری بر اساس ساخت سازه ای با دو سطح و ایجاد محفظه هوا بین دیوارها است. ورود و خروج هوایی به این ترتیب متوقف خواهد شد. بسته به محیط مورد نظر، شرایط جریان هوا متفاوت است. به عنوان مثال، مقاطع باید به گونه ای طراحی شوند که به عنوان عایق حرارتی ساختمان عمل کنند و در شرایط سرد و گرم هوادهی شوند.

اجرای نمای خشک سنگ با قیمت های استثنایی

جهت استعلام قیمت اجرای نمای خشک سنگ تنها کافیست با کارشناسان ما در آلوبام تماس بگیرید.

اجرای نمای خشک سنگی

روش اجرا و اجرای نمای خشک بسته به مواد استفاده شده و ویژگی های نمای خشک متفاوت است. به عنوان مثال، بر خلاف آجر یا سنگ، سرامیک ها ممکن است به صورت خشک نصب شوند. با توجه به اینکه این مبحث در مورد سنگ است، در ادامه به راهکارهای زیادی برای نصب سنگ خشک و سایر عوامل مرتبط با آن خواهیم پرداخت.


نحوه اجرای نمای خشک سنگ

نمای سنگی می تواند چندین نوع باشد. استفاده از تکه های ریز سنگ در ساخت و سازهای سطح بالا زمان بر است. هنگام کار با سنگ های بزرگ از یک تکنیک قابل اعتماد استفاده کنید. در مقایسه با روش اجرای دوغاب، اجرای نمای سنگ خشک تکنیک قابل اعتمادتری است.
این تکنیک نسبت به روش ملات و اسکوپ اجرای دقیق تری دارد و سطح نما در انتهای آن تسطیح می شود. ناهمواری های سطح کار در رویه کنار هم قرار دادن نمای سنگ با ملات و اسکوپ بیشتر قابل مشاهده است.

اجرای نمای خشک سنگی | آلوبام

انواع روش اتصال یا اجرای نمای خشک سنگ

نما را می توان با استفاده از یکی از دو روش نصب معمولی نصب کرد: خشک یا مرطوب. فرآیند نصب مشابه با چسباندن سنگ ها با ملات سیمان است. اما سبک نمای سنگ خشک با استفاده از چسب های دو جزئی، ابزار مکانیکی و فلزی (مانند ریل، پیچ و ...) و سنگ خشک بدون استفاده از ملات ایجاد می شود.
این تکنیک که سریعتر و ایمن تر از نصب ملات است، در ابتدا در ساختمان های بلند در آمریکا در دهه ۱۹۷۰ مورد استفاده قرار گرفت. از سوی دیگر، استفاده از مصالح ساختمانی جدید با استفاده از تکنیک های مرسوم به دلیل کارایی آنها غیرممکن بود (مانند کامپوزیت ها، سرامیک های چینی، ترمووود، HPL و غیره). در نتیجه نصب خشک محبوبیت پیدا کرد.


اجرای خشک سنگ به روش نمایان

این یکی از سریع ترین راه ها برای ساخت نمای سنگ خشک است. سنگ با استفاده از این تکنیک بر روی فونداسیون قرار می گیرد که از اسکوپ هایی که روی سطح قابل مشاهده هستند استفاده می شود.
قابلیت قرار دادن سنگ در ضخامت های مختلف یکی از مزایای برجسته این روش است.

روش اتصال یا اجرای نمای خشک سنگ | آلوبام

اجرای نمای خشک سنگ به روش غیرنمایان

این رویکرد با استفاده از زیرساخت های آلومینیومی تعداد زیرساخت های آهنی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. از طرف دیگر، قطعات آلومینیومی عمودی می توانند دارای گیره نصب شوند.
استفاده از گیره ها در این روش باعث سرعت بخشیدن به فرآیند و بهبود خروجی می شود.


نحوه اجرای نمای خشک سنگ | آلوبام

اجرای نمای خشک سنگ به روش غیرنمایان انکری

یکی از پیشرفته ترین تکنولوژی ها برای نصب نماهای سنگ خشک همین است. این رویکرد در برابر تنش های جانبی مانند زلزله بسیار خوب عمل می کند زیرا دارای دو جزء زیرساخت از آهن و آلومینیوم است.
در این روش با استفاده از ابزار تخصصی معروف به پافیلی، سوراخی در محل و ضخامت مشخص شده در سنگ ایجاد می شود. سنگ به پایه نما متصل می شود و پس از ایجاد سوراخ در آن و استفاده از لنگرهای آلیاژی خاص متصل به گیره تنظیم می شود.

اجرای نمای خشک سنگی | آلوبام

اجرای نمای خشک سنگ به روش غیرنمایان شیاری

برای نصب سنگ هایی با ضخامت بیشتر از ۲ سانتی متر، این تکنیک توصیه می شود. اجزای اسکوپ در شیارهایی که به ضخامت سنگ بریده شده اند وارد می شوند و اسکوپ های گالوانیزه با پیچ به گوشه فونداسیون بسته می شوند.

اجرای خشک سنگ | آلوبام

اجرای نمای خشک سنگ به روش غیرنمایان پیمی

نصب سنگ هایی با تراکم مناسب و ضخامت بیشتر از ۲ سانتی متر با استفاده از این تکنیک توصیه می شود. با استفاده از این روش، سوراخ هایی به ضخامت سنگ سوراخ می شود و سپس با استفاده از اسکوپ های گالوانیزه و فولاد، سنگ را گذاشته و تراز می کنند.

مراحل اجرای نمای خشک سنگ

آماده سازی مناسب اولین قدم است. برای نصب خشک نماهای سنگی به بست و پین نیاز است. انواع مختلفی از بست ها و پین ها وجود دارد. نسبت آن نیز بسته به نوع انتخابی تغییر خواهد کرد. لازم به ذکر است که فقط از بست های فولادی ضد زنگ استفاده کنید.
آماده سازی سطح دیواری که نما روی آن قرار می گیرد دومین فرآیند است. روی سطح دیوار نباید آوار یا گچ وجود داشته باشد که باید به خوبی تمیز شود. اگر دیوار کاملا نو است باید از خشک بودن و سفت بودن سطح آن اطمینان حاصل کرد تا سنجاق در سوراخی که روی دیوار ایجاد شده است محکم باشد و احتمالی برای قرار دادن پین درون دیوار وجود نداشته باشد. نصب سنگ آخرین و مهمترین مرحله است. بر روی سنگ و دیوار، محل دقیق سوراخ مشخص شده است.
گوشه دیوار چپ یا راست محل خوبی برای شروع حفاری است. این سوراخ ها باید حداقل ۲ میلی متر قطر داشته باشند و عمق و ضخامت آن متناسب با اندازه بست باشد. پیچ به سنگ طوری بسته می شود که بین سنگ های نصب شده و دیوار حداقل ۲ میلی متر فاصله داشته باشد و تمام دیوار را بپوشاند و با زاویه ای مطابق با سوراخ ایجاد شده در نما روی دیوار قرار می گیرد.

مزایای اجرای نمای خشک سنگ

تکنیکی که اغلب مورد استفاده قرار می گیرد، نصب نمای خشک است. نما سنگ به دلیل فضای خالی بین دیوار و نمای سنگی به این شکل خرد نمی شود یا شکسته نمی شود. ساختمان فراهم شده است. با این حال، این رویکرد زمان مورد نیاز برای ساخت و ساز را کاهش می دهد.
• به دلیل فاصله سنگ از دیوار ساختمان، نوسانات آب و هوایی باعث شکستگی یا خرد شدن سنگ نمی شود.
• عایق حرارتی توسط هوایی که فضای بین دیوار ساختمان و سنگ را پر می کند تامین می شود.
• علاوه بر این صرفه جویی در انرژی عایق دیوار است.
• در مقایسه با روش افزودن سنگ بیشتر، اجرای نمای سنگ خشک با سرعت قابل توجهی (با ملات) حرکت می کند.

مزایای اجرای نمای خشک سنگ | آلوبام

معایب اجرای نمای خشک سنگ | آلوبام

معایب اجرای نمای خشک سنگ

به دلیل شیاری که در پشت سنگ برای استفاده از بست و سنجاق بریده شده است، احتمال خرد شدن سنگ وجود دارد. برای انجام این کار دو اقدام باید انجام شود:
۱. سنگ ضخیم تر استفاده می شود (حداقل ۲ سانتی متر)
۲. استفاده از پرسنل مجرب و آگاه در طول اجرا
همانطور که قبلا ذکر شد، چسباندن سنگ های دو قسمتی به هم نوع دیگری از نصب خشک است و نمونه های مارک دار و مجاز هزینه اضافی دارند. این واقعیت که مهندسان و پیمانکاران برای اطمینان از ایمنی کار خود آماده پرداخت هزینه اضافی هستند، البته خود گویای آن است. به همین دلیل، هنگام خرید چسب سنگ باید احتیاط کنید تا از پرداخت هزینه مجدد جلوگیری کنید و از بروز حوادث ناگوار ناشی از رها شدن سنگ جلوگیری کنید.


نصب نمای خشک با چسب سنگ

استفاده از چسب های دو جزئی بر پایه رزین اپوکسی یکی از ایمن ترین تکنیک ها با سریع ترین زمان اجرا می باشد. این چسب ها را می توان برای چسباندن هر نوع ماده ای استفاده کرد و روی تمام سطوح موثر است. با ترکیب مناسب دو ماده چسب، خمیری نرم و همگن با استفاده از این تکنیک تولید می شود.
سپس به شکل قیف بر روی مربع و مرکز ثقل سنگ اعمال می شود. این روش نه تنها وزن ساختمان را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد، بلکه شکافی بین دیوار داخلی و پوشش نما ایجاد می کند که ممکن است به عنوان عایق سازه استفاده شود.
در مقایسه با سایر روش‌های نصب خشک، استفاده از چسب سنگ اپوکسی بسیار ساده‌تر است و نیازی به پیچ و روکش کردن سنگ‌ها با این دقت و مراقبت زمان‌بر نیست. این بدان معناست که استفاده از این چسب ها تا ۳ برابر سرعت کار را افزایش می دهد. اتصال مستقیم سنگ و سطح نگهدارنده که از اعمال وزن سنگ بالادست به سطح نگهدارنده جلوگیری می کند، از دیگر مزایای سنگ است. این چسب سنگ اگر سنگ عمود نباشد (تا حدود ۲۵ سانتی متر) نیازی به تراز کردن سطح نیست. انواع سنگ های ساختمانی اعم از مرمر، تراورتن، گرانیت و ... را می توان به سادگی با این چسب ها نصب کرد.
این چسب ها اکنون با نام های تجاری متعددی در سراسر کشور ساخته و به بازار عرضه می شوند. با این حال، هیچ یک از آنها تا به اینجا نتوانسته اند با نمونه اولیه، چسب سنگ Megapoxy مطابقت داشته باشند. محصولات مگاپوکسی در استرالیا تولید می شوند و به دلیل سابقه درخشانی که در تولید چسب و رزین برای بیش از ۵۰ سال دارند، به عنوان یکی از برندهای برتر در سراسر جهان شناخته می شوند.


سخن پایانی

یکی از جدیدترین انواع نمای ساختمان، سنگ خشک است که نصب آن نیاز به متخصصین و صنعتگران دارد. اجرای نادرست نمای سنگ خشک منجر به مشکلات متعدد، از دست دادن پول و اتلاف وقت می شود. نگرانی هایی مانند عدم جذابیت زیبایی شناختی، مقاومت نامناسب سنگ در نما، جدا شدن سنگ از نما، عدم عایق بودن نما و موارد دیگر.
در نتیجه، از آنجایی که نیاز به تخصص بالایی دارد، متخصصان باید نماهای سنگ خشک را بسازند. شرکت آلوبام آمادگی خود را جهت همکاری در پروژه های نمای ساختمان و اجرای نماهای سنگ خشک و نمای خشک آلومینیومی در سراسر کشور اعلام می دارد. این شرکت بیش از ۲۰ سال در اجرای نمای ساختمان های مدرن تخصص دارد. جهت مشاوره ی رایگان و مطرح کردن سوالات خود در زمینه نمای خشک سنگ با کارشناسان ما در سایت آلوبام در تماس باشید.